Güncel Haberler

İTO Başkanı Avdagiç: ABD ile dengeyi sağlamak için elimize koz geçti

İstanbul Ticaret Odası (İTO) Başkanı Şekib Avdagiç, basın mensuplarıyla bir araya gelerek iş gündemindeki konuları değerlendirdi.

Mal ihracatındaki açığın 85-90 milyar dolar civarında olmasının beklendiğini belirten Şekib Avdagiç, şöyle konuştu: “En çok dikkat etmemiz gereken sorun bu sanırım. Yani Türkiye son 150 yıldır dış ticaret açığını kapatamadı. Başımıza gelenler bundan dolayı oldu. İhracatımız ithalatımızdan 85 milyar dolar az olduğu için ihracatımızı yüzde 10, ithalatımızı ise yüzde 10 artırdığımızda.” %7, ikisinin de mutlak değeri aynı oranda artıyor.” dedi.

Mal dış ticaretindeki açığın bir kısmının hizmet ihracatıyla kapatıldığını belirten Avdagiç, bu yıl hizmet ihracatının bazı sektörlerdeki olumsuzluklara rağmen belli bir seviyede devam ettiğini söyledi.

Avdagiç, “Cumhurbaşkanımızın mal ve hizmet ihracatına ilişkin 3 Ocak’ta belirlediği hedeflere ulaşacağız. Buradaki trende göre olağanüstü bir dış konjonktür durumu olmazsa bu hedefe ulaşacağız.” dedi.

“DIŞ TİCARET AÇIĞINI AÇMA LÜKSÜNÜZ YOK”

İTO Başkanı Avdagiç, 2026’ya yaklaşırken hem ithalat hem de ihracatta hedeflerin belirlenip takip edilmesi gerektiğini belirterek, şunları kaydetti:

“Dış ticaret açığını azaltmamız lazım, genişletme lüksünü göze alamayız. Sadece ithalat ve ihracat verilerini takip ederek gerçekçi bir tablo çizmek mümkün değil. Türkiye 2026’ya yaklaşırken ithalatta da hedef belirlememiz gerekiyor. Hem mal hem de hizmet ticareti tarafında Türkiye’nin ithalat ve ihracat verileri çok yakından takip ediliyor. Ticaret Bakanımız Ömer Bolat, mal ihracatı, mal ithalatı, hizmet ihracatı, hizmet ihracatını ayrı ayrı anlatıyor. sunum. ithalatını ortaya koyuyor.

İhracat hedeflerimiz var ama ithalat hedefi koymuyoruz. İthal ettiğimiz bazı ürünleri yurt içinde üretip ithalatımızı nasıl azaltabiliriz? Bu yaklaşımı ön planda tutan bir süreci başlatmamız gerekiyor. Mesela Türkiye yıllardır plastik sektöründe plastik hammadde yatırımı yapamıyor. Pek çok çalışma ve teşvik var. Ancak Türkiye’nin toplam plastik hammadde ihtiyacının yurt içinden temini yüzde 15’in altına düştü.”

“KREDİYE ULAŞMAK ARTIK KREDİNİN MALİYETİNDEN DAHA ÖNEMLİ”

Avdagiç, İstanbul iş dünyasının enflasyonun amasız düşürülmesi konusunda hemfikir olduğunu ancak piyasa yansımalarına ilişkin beklentilerinin karşılanmasını istediğini söyledi.

Bu beklentilerden en önemlisinin özellikle KOBİ’lere yönelik kredi verilmesinin kredi kısıtlamalarının dışında tutulması gerektiğini belirten Avdagiç, şöyle konuştu: “Bu konuda alınan bazı kararlar var. Bankalar KOBİ’lere yeterli kredi sağlayamıyor, bu çerçevenin onları zorladığını söylüyor. Krediye erişim konusu şu anda kredi maliyetinden daha önemli bir konu.” dedi.

Merkez Bankası’nın gösterge faiz oranı ile ticari kredi faiz oranı arasında uçurum olduğunu vurgulayan Avdagiç, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Bankalar, mevduatlarının yüzde 60’ını TL’de tutma zorunluluğu nedeniyle TL mevduatlara çok agresif saldırıyor. Bu da bankaların TL mevduat toplarken maliyetlerini artırıyor. Maliyetler arttığı için bankalar otomatik olarak borç verme maliyetlerini artırmak zorunda kalıyor. Dolayısıyla bu konu şu anda sadece bankaların düzenleyebileceği bir konu değil. Sonuçta empati de gerekiyor. Şu anda elinizde hâlâ yüzde 47-48 mevduat var.” Eğer toplarsan kaça satacaksın? Bu anlamda bu tarifeleri gözden geçirmek faydalı olacaktır. “Bütün katı ve katı kurallar bir araya gelince sistemde ciddi bir aksaklık oluyor.”

İTO Başkanı Avdagiç, şöyle konuştu: “Almanya’da düzenlenen Anuga gıda fuarında bakliyat ihracatçısı büyük bir firma ile detaylı bir toplantı yaptık. ‘İşleme, ihracat konusunda tüm ihtiyaçlarımı yerli üreticilerden karşıladım. Şu anda yurt dışından aldığım ürünleri Türkiye’de işleyip paketleyerek ihracatımın yüzde 80’ini yapıyorum.’ diyor. Katma değeri mutlaka var ama döviz açısından bakıldığında Türkiye bu anlamda pahalı hale geldi. Dengemizi kaybetmemeliyiz.” dedi.

İstanbul’da otel fiyatlarının hâlâ Avrupa’ya göre çok ucuz olduğunu belirten Avdagiç, şöyle konuştu: “Bir Avrupa şehrinde 3 yıldızlı otel fiyatına İstanbul’da 5 yıldızlı otelde konaklayabilirsiniz. Otel fiyatlarında henüz bir iyileşme yok.” dedi.

“BOEING’DEN UÇAK SATIN ALMA İSTEDİĞİNİZ”

Avdagiç, Türk Hava Yolları ile Boeing arasındaki uçak alım anlaşmasına ilişkin soruya şu şekilde yanıt verdi:

“Boeing yeni bir sorun değil. Türk Hava Yolları’nın zaten Boeing’den ciddi bir siparişi var. Filosunu 2033 yılına kadar 813 uçağa çıkarmayı planlayan THY, elbette Boeing’den uçak alacak. Burada bir filo genişletme süreci var, bir de filo yenileme süreci var. Filonuzu genişletirken elinizdeki eski uçakları elden çıkarıp yeni uçaklarla yenilemeniz gerekiyor. Hem yakıt ekonomisi hem de yolcu olmak üzere üç nedenden dolayı.” Hem bakım maliyetlerini düşürmenin hem de işletme maliyetlerini düşürmenin memnuniyeti için filonuzu yenileyin. Çünkü önemli rakipleriniz var. Geçtiğimiz yıl Avrupa’da ilk kez “düşük maliyetli” uçuşların toplam uçuşlar içindeki payı yüzde 50’nin üzerine çıktı. “THY bu kadar başarılı bir ivme yakalayıp büyürken bu tartışmaların hiçbir haklı gerekçesi olamaz.”

Avdagiç, Boeing’in Türkiye’den daha fazla parça alması mümkün olup olmadığı sorusuna ise şöyle konuştu: “Boeing, Türkiye’den belirli fiyatlarla parça alıyor. TAI bu anlamda ciddi anlamda hem Boeing’in hem de Airbus’ın tedarikçisi. Bunun yanında Türkiye’den aldığı başka özel sektör firmaları da var. Bunların sayısını artırmamız lazım.” dedi.

Avdagiç, hem Boeing’in hem de Airbus’ın yazılı olmayan bir kuralı olduğunu öne sürerek şunları söyledi:

“Komponent satın alma konusunda sertifikalı ve büyüklüğü 100 milyon dolar olan firmalarla çalışmayı tercih ediyorlar. Bu filtreyi koyduğumuzda çok değil, az sayıda firmamız oluyor. Biraz özeleştiri yapmamız gerekiyor. Bu alanda yetkin firma sayımızı arttırmamız gerekiyor. Boeing ve Airbus’ta sorun aramak yerine kapasite artırımı ve sertifikasyon yoluyla yetkin firmalar yaratma çabalarımızı artırmalıyız.” gerekli.”

“ABD ile dengeyi garanti altına alacak bir kozumuz var”

ABD ile LNG alım anlaşmasına değinen İTO Başkanı Avdagiç, “Türkiye zaten LNG ithalatçısı. LNG’yi mevcut bir kaynaktan alacağız ama Amerika’dan almayacağız. Biz onu ‘değiştiriyoruz’ yani yerine koyuyoruz. Değişen dünya dengelerine göre enerji tedarik kaynaklarımızı çeşitlendiriyoruz. Ben buna olumlu bir bakış açısıyla bakıyorum. Boeing zaten pakette olan bir alım. program, döngüde. LNG burada yeni bir şey. “ABD ile dengeyi çok hızlı bir şekilde yeniden tesis etmek için elimizde bir koz var.” dedi.

Avdagiç, şunları söyledi: “Amerikan otoritelerinin bize uyguladığı bazı vergilerde daha avantajlı bir statü elde etmek için elimizde bir koz olduğunu düşünüyorum. (ABD Başkanı Donald) Trump şu anda ticaret dengesi Amerika aleyhine olanlara çok ağır vergi oranları uyguluyor. Hızlı bir toparlanma ve çekilme bekliyoruz. Ticaret Bakanlığımız da bu konu üzerinde çalışıyor. Dolayısıyla bunu ABD ile ticaretimizi genişletmek için bir fırsat olarak görüyorum. Elbette çok çalışmamız gerekiyor. Kimse altın değil.” Plakada ‘Sana satarım, alırım’ yazmıyor. Ama bir fırsat penceresinin açıldığını düşünüyorum” değerlendirmesini yaptı.

“TOGG ALMANYA’DA HERKESİN BEKLEDİĞİNİN ÜZERİNDE DUYGUSAL BİR ŞEKİLDE BEKLENİYOR”

Avdagiç, son dönemde Almanya’ya birçok ziyarette bulunduğunu belirterek, Togg’un Almanya’da çok ciddi bir imaj yarattığını söyledi.

İTO Başkanı Avdagiç şunları söyledi:

“Yorumlarda subjektif olabilirsiniz ama Togg’un aldığı 5 yıldız çok objektif bir kriter. Togg inanılmaz dayanıklı bir araba. Biliyorsunuz Volvo’nun bir imajı var, emin olun Togg’un üstünde. Togg hakkında şu anda olumlu bir algı var. Dolayısıyla Togg Almanya’da herkesin beklediğinin ötesinde büyük bir heyecanla bekleniyor. Bütün yorumlar Togg Almanya’ya ne kadar gelirse o kadar çok satılacağı yönünde. Bahsettiklerim “Herkesten aldığım yorumlar bu yönde.”

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu