Güncel Haberler

İran-İsrail çatışması milyonların aklına aynı soruyu getirdi: Sivil havacılık için yeni tehlike kapıda mı? Uzman isim yanıtladı

Yaratılış Tarihi: 24 Haziran 2025 15:46

İran ve İsrail arasındaki çatışmalar sırasında birçok füze kullanılırken, İran, Irak, Ürdün ve İsrail’i içeren bölge sivil uçuşlara kapatıldı. Bu bölgeye yüzlerce uçuş silinirken, havayolları bu bölgeyi uçuş yollarında kullanmamıştır. Çatışmalar devam ederken, bölgede yoğun elektronik karıştırmanın tespit edildiği öne sürüldü. Peki, bölgedeki elektronik savaşın sivil uçuşlar üzerinde nasıl bir etkisi var? Askeri unsurlar için karıştırma sinyali, hava sahası açıldığında sivil uçakları etkiler mi? Hürriyat Uoğur Cebeci’nin yazarı merak edenlere tek tek cevap verdi.

Çatışmalar, İsrail’in İran’a yaptığı saldırı neredeyse 2 hafta sürdü. İsrail, savaş uçaklarının liderliğindeki füzelerle İran’a vurdu. Saldırılardaki birçok sivilin yanı sıra, İran komuta seviyesinin önemli isimleri ve ana nükleer bilim adamları hayatlarını kaybetti. Nükleer ve askeri yapılar, devlet televizyonu ve bazı sivil yerleşimler hedeflendi. İran İsrail’e balistik ve hipersonik füzeleri ve İHA’ları ile cevap verdi. Tel Aviv ve Hyfa gibi şehirler etkilenmiştir ve Savunma Bakanlığı gibi kritik noktalar da etkilenmiştir. Buna ek olarak, ABD B-2 uçakları İran’ın nükleer yapılarını bombaladı.

Bölge aynı zamanda sivil havacılık için de önemli bir noktadır. Irak ve Ürdün, İsrail ve İran ile birlikte hava sahasını kapattılar. Çatışma alanının ortasında, Katar Katar Airways ve Birleşik Arap Emirates ve Etihad merkezli Etihad gibi önemli havayollarının merkezleri de var. Bu şirketler de dahil olmak üzere birçok havayolu şirketi birçok uçuşu iptal etti. Kuzey’deki Corso Ukrayna-Rusya’daki savaşla birlikte, o bölgede uzun süre uçuşlar yapılmadı. Bu son çatışmalarla, oryantal uçaklar Türkiye ve Kafkasya aracılığıyla dar bir koridor kullanıyor. Hindistan ve Avustralya gibi ülkelerdeki uçaklar Mısır-Saudi Arabistan’daki güney rotasını takip ediyor.

Sivil havacılık için yeni bir tehlike mi?

İngiliz gazetesi Telegraph, her iki tarafın İsrail-İran çatışmasındaki düşman unsurlarına elektronik bir savaş uyguladığını söyledi. Gazete, Uçağın pozisyonlarını bulmak ve ABD’nin İran’a çarpmasından bu yana rotaları izlemek için kullanılan GPS sinyallerindeki parazitlerin ve bu parazitlerin sivil havacılık için yeni bir tehlike yarattığını söyledi.

“Elektronik karıştırma sürecinin amacı füzenin hedefini önlemektir, ancak sivil uçaklar navigasyon için aynı GPS sistemini kullanırlar. Pilotlar artan risk konusunda çok endişelidir.” dedi. Gazetelerin çatışmaları sona ermesine rağmen, elektronik çatışma riski devam ediyor. Bunun bir örneği, Rusya’nın Ukrayna savaşı nedeniyle Karadeniz’den Hazar Denizi’ne bir kemer boyunca karışmaya devam etmesidir. Bölgedeki elektronik karışımın bir sonucu olarak, İngiliz medyasının organizasyonu, Azerbaycan Havayolları uçağının rotayı terk ettiği ve düşebileceğine dair örneği verdi.

Elektronik savaş nasıl?

Elektronik karıştırma, hava elemanının konumu için uydu sinyallerini kesilerek gerçekleştirilir. Bu nedenle, düzlem rotadan çıkarılmalıdır. Buna ek olarak, elektronik savaş sırasında, uçak yolundan çıkmak için düşman düzlem elemanı için “sahte rota” veya “sahte hedef” oluşturulur.

Askeri unsurlar için karıştırma sinyali

Hürriyat ve Havacılık Uzmanı Uğur Cebeci’nin yazarı İran-İsrail çatışmalarıyla elektronik karıştırma konusunda değerlendirmeler yaptı. Cebeci, elektronik karıştırmanın askeri unsurlar için mevcut sinyalleri karıştırmayı ve kırmayı amaçladığını söyledi. İsrail-İran çatışmaları sırasında Cebeci, bölgenin sivil uçuşlara kapatıldığını söyledi, “o bölgede sivil uçuş yok” dedi. Global Havacılık Küresel Konumlandırma Sistemi, GP’lerin ABD’nin kontrolü altında olduğunu hatırladı.

Daha önce yapılan elektronik karıştırma uçuşları etkilemez

Cebeci’nin çatışmaları durdu ve bölge tekrar sivil uçuşlara açıldı, bölgedeki önceki elektronik karıştırma sivil uçuşları etkilemeyecek, “Hedef unsur tarafından verilen sinyaller için elektronik karıştırma, sinyaller karıştırıldığı sürece karıştırılır”. Dedi.

Azerbaycan Havayolları Uçak

Azerbaigy Havayolları Airomobile’in düşüşüne atıfta bulunan Cebeci, uçağın uçağın düşmesine aşık olduğu bir sinyalin açıklanmadığını söyledi. Havacılık uzmanı, kıymık parçaları düzlemi etkiler veya uçağın kuyruğunu ovuşturma, uçağın düşebilirdi.

18 Ekim 2024’te Azerbaycan Havayollarının 8243 uçuş sayısı, bilinmeyen nedenlerle Kazakistan’ın Aktau’ya iniş sırasında Bakü’den Grozni şehrine düştü. O zaman, uçakta kıymık izleri olduğu belirtildi ve Rus yetkililerin Ukrayna dronlarının saldırıları nedeniyle uçağı yanlışlıkla etkilediği belirtildi. Hayatını kaybeden 38 kişinin inişi sırasında Hazar Denizi’nin diğer kıyısındaki uçağı geçen Grozni’yi. 29 yolcu kazadan kurtuldu.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu