Denizlerde “yeşil dönüşüm” ivme kazanıyor
Elektrik üretiminden elektrikli araçlara ve yeşil yakıtlı gemilere kadar dünyanın pek çok yerinde fosil yakıtlardan temiz, yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş hızlanıyor. Bu alanda Türk denizcilik sektörü de gemilerin yakıt tüketiminde karbon emisyonunu en aza indirmeyi amaçlayan “yeşil” gemi üretimine odaklanıyor.
Bu kapsamda Türk tersaneleri 2023 yılında elektrikli feribot, LNG (sıvılaştırılmış doğal gaz) yolcu feribotu ve elektrikli liman römorkörü gibi birçok gemi üretti. Geçtiğimiz yıl tersanelerin toplam gemi üretimi 79 bin 144 gros ton iken, bunun 49 bin 417 gros tonunu yeşil gemiler oluşturdu.
İstanbul Deniz Ticaret Odası ve Marmara, Ege, Akdeniz ve Karadeniz Bölgeleri (İMEAK) Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, Türk tersanelerinin çalışmalarına ilişkin değerlendirmesinde, Türkiye’nin büyük başarılara imza atan bir ülke haline geldiğini söyledi. gemi inşa, tamir, bakım ve onarım alanında “2023 yılı itibarıyla tersane sayımız 85’e, yıllık üretim kapasitemiz ise 4,8 milyon ton dwight’a yükseldi” dedi.
Türk gemi inşa sektörünün en önemli pazarının Avrupa olduğunu kaydeden Kıran, şöyle konuştu: “Avrupa Birliği’nin Yeşil Anlaşması farklı alanlara yönelmeye ve bu bağlamda alternatif, ekolojik, elektrikli ve hibrit gemi yakıt siparişlerinde artışa yol açtı. “
Türkiye balıkçı teknesi ihracatında lider
Kıran, 2008 küresel ekonomik krizi ve ardından gelen pandemi döneminde yeni gemi inşa siparişleri almakta zorlanan gemi inşa sektörünün, bu yeni durum nedeniyle savunma sanayi projeleri ve bakım-onarımın yanı sıra özel amaçlı gemi inşaya yöneldiğine dikkat çekti. aktiviteler.
Tersanelerinde katma değeri yüksek deniz araçları ürettiklerini vurgulayan Kıran, şöyle konuştu: “Gemi inşa sanayimiz, bu hızlı dönüşüm sürecinde birçok ilki ve yeniliği üretmenin gururunu yaşıyor. Gemi inşa sektörü yeşil gemi olacak Tersanelerimizde üretilen gemilerin yaklaşık yüzde 60’ı yeşil gemidir.” “Avrupa ülkelerine ihraç ediliyorlar ve bunların çoğu yeşil gemiler” dedi.
Türk tersanelerinde üretilen yeşil gemilere örnek veren Kıran, şöyle devam etti:
“Ağırlıklı olarak Türk tersanelerinde inşa edilen katma değeri yüksek gemiler arasında dünyanın en büyük tam elektrikli feribotu, dünyanın en büyük akü kapasiteli LNG yolcu feribotu, ilk aküyle çalışan tam elektrikli liman römorkörü, dünyanın ilk LNG ile çalışan römorkörü, dünyanın ilk aküyle çalışan liman römorkörü ilk dinamik konumlandırma sistemi 2 Dünyanın en büyük uzun gemisi olan çift gövdeli elektrikli açık deniz rüzgar türbini ihale gemisi ve dünyanın en büyük canlı balık taşıma gemisi olan Danimarka balıkçı gemisi Seiner, bulunduğumuz son aşamanın göstergesidir. Denizcilik teknolojisinde gelinen bu ilkler ve Hollanda, Norveç, Finlandiya gibi gelişmiş ülkelerden alınan siparişler gemi inşa sektörünün göstergesidir “Sektörümüzün global bir marka olmasını sağladı ve bugün tersanelerimiz dünyada ikinci sıraya yerleşti. Mega yat ve römorkör üretiminde dünyada altıncı, feribot ve römorkör üretiminde ise dünyada altıncı sırada yer alıyor. turist teknesi üretiminde, balıkçı teknesi ihracatında ise dünyada ilk.”
Deniz taşımacılığı, malları minimum emisyonla taşır
Kıran, deniz taşımacılığının karbon salımı açısından diğer ulaşım türlerine göre daha çevre dostu olduğunun altını çizerek şunları söyledi:
“Deniz taşımacılığı, dünya ticaretinin ve küresel ekonominin can damarı, omurgasıdır. Aynı zamanda deniz taşımacılığının, 1 ton yükün taşınmasıyla karşılaştırıldığında, ucuz, büyük hacimli ve çevresel etkisi minimum düzeyde olduğu açıktır. 1 kilometrelik mesafe demiryoluyla 6 kat, karayoluyla ise 19 kat daha hızlıdır. Hava yolculuğu 90 kat daha fazla karbondioksit emisyonuna neden olur. Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO), AB’nin net hedeflere ulaşmayı amaçlayan bir dizi önlemi hayata geçirdi. 2023 Sera Gazı Azaltma Stratejisi hedefiyle 2050 yılı civarında sıfır sera gazı emisyonu.
AB’nin ise IMO’nun sera gazı azaltım çalışmalarını yeterince hızlı ilerletemediğini ve daha sıkı tedbirler uygulamaya koyduğunu belirten Kıran, AB Yeşil Anlaşması çerçevesinde AB limanlarına gelen ve AB limanları arasında seyahat eden gemilerin, AB limanları 1 Ocak 2024 itibarıyla AB Emisyon Ticareti Planı kapsamına alındı. Planda, Türk deniz filosunun Avrupa’daki seyahatler için AB ülkelerine yılda yaklaşık 200-250 milyon euro ödemesinin beklendiği belirtildi. Ekonomik Alan.
Türk denizcilik sektörünün iklim değişikliğine ilişkin denizcilik sektörü içinde ve dışında alınan tedbirleri yakından takip ettiğini ve IMO 2023 gemi sera gazı emisyon azaltım stratejisini desteklediğini vurgulayan Kıran, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Sektör, sıfır emisyonlu gemilerin geliştirilmesi ve denizcilik sektörünün karbondan arındırılması yönünde ciddi çaba harcıyor. Bu hedeflere ulaşmak, düşük veya sıfır sera gazı emisyonlu, yenilenebilir alternatif yakıtlar kullanan gemilerin inşasını ve 102 bin geminin yenilenmesini gerektiriyor. Dünyada gemi yapımı 2050 yılına kadar gündemdedir. Ülkemiz tersaneleri ağırlıklı olarak elektrikle çalışmaktadır. «Dünyada enerji kullanan akülü gemileri inşa eden ilk 3 ülke arasında yer almış, ardından hidrojen kullanan gemilerin inşasına başlamıştır. , metanol ve LNG yakıtı.”
Türk tersanelerinde mevcut gemilerin enerji verimliliğinin artırılmasına yönelik dönüşüm projelerinin hayata geçirilmeye başlandığını belirten Kıran, yüksek verimli pervaneler, sevk verimliliğini artıran dümen pervaneleri gibi dönüşüm projelerinin başarıyla hayata geçirildiğini ve bu alanda çalışmaların yapıldığını söyledi. devam edecek.